En början

Det här är början. Det här är det första steget i en galen tanke som endera kommer bära eller brista.
I normala fall tycker jag inte om att skriva början, ofta hoppar jag över början och skriver mitten i stället.
Inte i dag.
Jag tänker börja med något som jag inte planerat. Något helt spontant.

Bokrecensioner är inte min grej. Inte bara det att det är svårt att stava till utan för att det, hur man än gör, är svårt att fånga en hel boks karaktär utan att förklara för mycket, men samtidigt förklara tillräckligt för att göra läsaren intresserad.
Lagom.
Texten på baksidan av boken räcker långt.
Jag läser sällan bokrecensioner.
Men här kommer ändå en bokrecension av mig. Eller åtminstone ett boktips.

Titel: Fyra dagar fyra nätter

Orginaltitel: Amy and Roger’s epic detour

Författare: Morgan Matson

Amys pappa har just dött i en bilolycka, hennes bror är på en avgiftningsklinik och hennes mamma har bestämt att resterna av deras splittrade familj ska flytta från varma, soliga Kalifornien, till Connecticut som ligger på andra sidan landet. Planen är att Amy ska köra familjens bil genom Usa, men det finns ett problem. Efter sin pappas död vägrar Amy att över huvud taget sätta sig bakom ratten i en bil. Det är på det sättet Amy träffar Roger, en 19-årig kille som av någon anledning faktiskt inte har något emot att åka bil med en high school-tjej till Connecticut.
Resan är planerad in i minsta detalj, men redan första dagen bestämmer sig Amy och Roger för att ge sig ut på ett eget äventyr, en roadtrip genom Usa. Planen är att vara framme i Connecticut efter fyra dagar, som planerat, men det tar lite längre tid än så…

Boken är, trots den till synes ganska okomplicerade plotten, ganska djup. Det är inget snabbt hoprafsat amerikanskt drama, utan en bok om att gå vidare, både efter kärlek och död.
Ändå är boken lättsamt skriven, bilder på kvitton, menyer, spellistor och andra roliga grejer finns med, varvat med texten. Det blir verkligen som en resedagbok, med dokumentationer över alla knasiga saker som händer på vägen till Connecticut, dit de till slut kommer, efter mycket om och men.

Jag ger dessutom ett litet plus i kanten för att kärlekshistorierna inte tar över, utan att fokus är på ”viktigare” saker.
Bokens utgivningsår är 2010 men jag har inte tagit tag i att läsa den förrän nu. Synd, för den hade varit underbar att läsa mitt i sommaren.

En kul grej: Om du kan läsa och lyssna på musik samtidigt så kan det nog vara kul att leta upp all musik som finns i boken och som de spelar på resan. Sen kan man spela den samtidigt som man läser. För att komma i rätt stämning. 🙂

// Emmelie

2 reaktioner på ”En början

Kommentera

