Dörrmakaren

I somras reste jag till England för första gången. Det var 25 grader varmt och fuktigt som det bara kan vara i England, efter alla år av regn. Jag hade packat för regn, nästan utgått ifrån att det skulle regna. Jag menar, det är England vi snackar om. Engelsmännen är inte det minsta omedvetna om myten om Englands dåliga väder. Till och med de var förvånade över värmen.
England är ett grönt land, England andas litteratur.

Men det första jag reflekterade över när jag klev ur bilen i Liverpool, The Beatles hemstad, var inte hur grönt det var, eller hur allt var på pricken likt miljöerna i Engelska tv serier. Nej, det var dörrarna som fångade min blick. Dörrarna som, hus efter hus, bjuder på olika färger, olika mönster och olika sorters handtag. För att inte nämna vad som gömmer sig bakom varje dörr.

När jag läser kliver jag in i en annan värld. Jag lever mig in i visioner, drömmar, framtidsplaner och förhoppningar. Ibland gråter jag, ibland kan jag bara inte låta bli att skratta. Men nästan alltid kastas jag ut ur boken med en känsla av att tiden har stannat.

När jag såg alla de där dörrarna insåg jag vad det faktiskt är en författare gör när han eller hon skriver en bok. En författare är en dörrmakare, varje författare skapare en egen dörr, en portal till en annan värld. Det är författarens uppgift att göra så att dörren speglar världen som gömmer sig bakom den, och även att se till så att så många som möjligt vill kliva in genom den.

Varje dörr leder till ett nytt äventyr, nya erfarenheter och kunskaper. Och jag vet att det är det jag vill göra. Jag vill skapa dörrar som ger andra människor möjligheten att utforska nya världar.

Jag vill bli en dörrmakare.

(här lånade jag bilden)

Kommentera

