Det är Jag och Stephenie Meyer

Jag lovade mig själv att jag inte skulle göra det här, men nu är det för sent.
Jag lovade att jag inte skulle snöa in på andras saker, inte hetsa upp mig över redan välkända böcker och filmer.
”Men jag är i själ och hjärta en egoistisk varelse.” det har inget med saken att göra, men det råkar vara en ganska passande replik, uttalad av Edward Cullen, Twilight.
Och Twilight, eller framför allt dess författare, har med saken att göra.

The Host, eller Genom Dina Ögon på svenska. En bok som jag lånade hem direkt när den kom ut, läste första kapitlet och bestämde mig för att det inte var en bok för mig. (Och ja, jag lånar nästan alla mina böcker på biblioteket, jag är tyvärr en fattig ordälskare.)
Ett år senare visade min kompis M mig en trailer till en ny film, en riktigt bra trailer faktiskt.
Jag började fundera på vad det kunde vara för film och blev omåttligt förvånad när det visade sig att det var The Host, som nu filmatiserats. Jag lånade hem boken igen, och läste ut den på en dag. Jag var chockad. HUR kunde jag ha missat detta konstverk, som så olyckligt hamnat i skymundan av Twilight, som visserligen är helt okej, men inte alls lika fantastisk som The Host. Jag tog med mig boken till skolan och min andra kompis S läste färdigt den under min lånetid, eftersom det redan stod flera i kö på boken.
Och så hade filmen premiär och vi åkte och titta på den. Jag skulle kunna skriva en hel roman om hur fantastisk filmen är, hur fantastisk boken är, men jag ska bespara alla den läsningen. Se filmen!!! Och framför allt, läs boken!!
Jag kan inte tvinga någon, men alla ni som använder ursäkten ”Jag gillar inte Twilight” för att inte läsa The Host, det är ni som missar något i slutändan.

I bilen hem från bion diskuterade vi Stephenie Meyer och hennes förmåga att låna väldigt mycket av filmer, böcker och legender som redan existerar.
”Ja men det är ju det vi författare gör, vi lånar andras saker,” säger jag varpå M vänder sig om i framsätet och skrattar åt mig.
””Vi författare” Jo just det Emmelie, det är Du och Stephenie Meyer”

// Emmelie

Kommentera

