Redigering, Noveller och Stipendium

Nu är det inte långt kvar tills skolan slutar, bara två ynka veckor och några dagar. Vi passerade målsnöret i dag, det sista provet på hela högstadiet, och jag är så himla lycklig! De kvarvarande veckorna är bara transportsträckan till prisutdelningen. Härligt härligt.

Men de här två veckorna som är kvar kommer inte vara helt overksamma. Kommunen delar ut stipendier i matte, engelska och svenska och som den skrivnörd jag är ska jag söka till svenskstipendiet. Det är spännande, för temat till novellen som ska skrivas är inte det lättaste och det hela ska klämmas in på ynka 2 A4. Vi har dessutom bara drygt en vecka på oss.
Mina drömmars skola är temat. För en människa som klagande kämpat sig igenom skolans sista månader är det nästan på gränsen till ondskefullt. Men jag försöker och det går okej. Jag redigerade om mitt bidrag i går. Och där kommer vi in på en annan intressant sak.

Jag får sällan chansen att redigera om mina texter, eftersom de nästan aldrig blir färdiga. Men nu står jag med en text på 2 A4 som jag måste redigera, och det är faktiskt roligt! Jag har alltid tänkt på själva redigeringen av arbeten som en överdrivet jobbig process, men det är helt tvärtom. För det är ju i redigeringen som man kan vända upp och ner på alla ord, vricka till och vrida om varenda liten mening och till slut komma fram till ett resultat som ofta är bättre än den ursprungliga texten. Det gör mig peppad, och jag vill verkligen skriva mer, men framför allt skriva färdigt fler texter. För jodå, visst får man en rejäl boost av att veta att man faktiskt skrivit färdigt något.

// Emmelie

Kommentera

