Snart

Jordgubbar

Snart har jag tid. Snart är det sommarlov och jag kan äntligen skriva allt det där som i ett helt år har skavt i mitt inre.
Snart kommer jag sitta på ett café med utsikt över ett stilla vatten, äta jordgubbar och bara låta tankarna flöda ner på pappret.
Snart är jag fri.

Men tills dess, några dagar till, kanske en vecka, kommer det att vara lika hopplöst fullt i kalendern som tidigare och jag kommer inte hinna med hälften av alla sakerna jag hoppas kunna göra.

Idag har jag däremot varit väldigt produktiv och duktig. Jag har läst ut en bok som jag, så fort jag läst igenom de viktigaste delarna minst två gånger till, kanske kommer skriva om. Dessutom har jag skrivit tre sidor på ett av mina två projekt, en bra start med tanke på att det var ett tag sen jag gjorde mer än research till projekten. Hm… Jag kanske ska berätta vad det faktiskt är jag håller på med för tillfället.

Projekt nummer ett är kortare, sci-fi-aktigt och grundtanken är väl att ta upp några rädslor och näst intill obegripliga saker som händer i dag. Efter att ha sett ett antal dokumentärer om såväl rymdforskning som forskning om den mänskliga hjärnan, har jag försökt sluta tänka på hur små vi faktiskt är och hur betydelselöst liten jorden är i förhållande till universum, som en piss i Mississhippi. Så det handlar det första projektet om, tillsammans med rädslor som tex vårt desperata behov av att komma ihåg allt, att inte glömma, och skräcken över att tappa bort sig själv i myllret av människor på denna lätt överbefolkade planet.

Det andra projektet är ett rent tillfredsställelseprojekt (och ett mastodontprojekt som utan problem kan användas som argument för att ifrågasätta min förmåga till normalt tänkande)  som handlar om ett antal gymnasietjejers liv och upplevelser. Det handlar om skolan, om trassel i relationer till familjen, vänner och den man är kär i, behovet av att känna närhet men också om att våga visa vem man är.

Sen hoppas jag kunna delta i några novelltävlingar över sommaren också, så jag har mycket på gång.

Så ja, en liten uppdatering så här innan den riktiga sommarskrivningshysterin sätter in.

Glad snartsommar

//Emmelie

Kommentera

