Det där som alla pratar om

Ja. för nu är ju faktiskt hösten här, och hela Sverige går in i den obligatoriska Höstdepressionen. Notera med stort H, för det är precis så det är. Nästan alla bloggarna som jag följer, och alla mina kompisar, alla klagar på höstens antågande. ”Det blir så mörkt”, ”och kallt”, ”och så bara ÄR man deprimerad för det är sån man ÄR i Sverige på hösten.” Jag får nästan lust att fnysa åt dem.

En av mina favoriter, Lars Winnerbäck, sjunger i sin låt Kom ”Det börjar visst bli höst men den är aldrig lika grym och svartvit som man tror.” Och det ligger något i det, för den stora höstdepressionen har ju egentligen inte alls med mörkret och regnet att göra. Det handlar bara om inställningen. Om alla här upp i norden som tycker så illa om hösten skulle öppna ögonen och se vad den faktiskt gör med vårt lilla land, alla färgerna, allt det där som bara är grönt på sommaren får helt plötsligt lite liv. Och regnar det kan man sitta inne, med tända ljus, dricka varm choklad och bara mysa i vetskapen att det är skitväder ute och att man faktiskt inte behöver gå ut i det.

Själv är jag en vintermänniska. Jag älskar snön, och julen, och när det blir mörkt och man kan gå långa promenader och bara titta på stjärnorna.
Och sen det där med temperaturen. Jag har jättesvårt med värmen på sommaren.
Ja men, säger mina kompisar. Alla kläderna man har på vintern då? De blir ju också varma.
Jo, men de kan man ju i alla fall ta av sig. Har ni någonsin provat att klä på er mot värme? Det har jag, det fungerar inte alls!

Dessutom skriver jag bäst på hösten, när man inte behöver en ursäkt för att sitta inne och uggla. Man bara ”det regnar ute, jag sätter mig och skriver” och ingen tycker att det är något konstigt med det.

Så till alla er som älskar hösten precis som jag; Kör hårt, and may the force be with you!
Och till alla er som sjunker ner i höstdeppet; Sakta ner och se er omkring, titta på färgerna i träden och njut över en kopp varm dricka en regnig dag. Det är inte så illa som ni tror!

Ha en bra dag

// Emmelie

5 reaktioner på ”Det där som alla pratar om

  1. Fint skrivet kompis!! 😀 håller med dig faktiskt, höst är jättemysigt och jag har längtat efter den ett tag nu 😉 hoppas vi får en regnig höst så att du kan fortsätta skriva på alla dina fantastiska berättelser 😉 kram 😀

  2. Jag gillar också hösten. Det finns så mycket innerlighet, och av någon anledning har jag lättare att fokusera så här års. Och så är det så vackra färger överallt.
    Men som du säger, det är ju många som gnäller över att det blir mörkt och kallt överallt, ibland så många att jag glömmer bort vad jag egentligen tycker. Tack alltså, för lite välbehövlig höstpepp! 🙂
    /Liv

Kommentera

