Två dagar och panik

Det är två dagar kvar till nanowrimo och det känns som att jag har gått rakt in i en kvalmig vägg. Jag har funderat, planerat karaktärer och historier och gång på gång känt den där lyckliga ruskänslan, tänkt att nu, nu är det verkligen perfekt, det här kommer bli asbra!
Jag har överlistat mig själv, och nu har de där känslorna som jag minns från tidigare kommit ikapp mig. Förut har jag skyllt det på att jag inte haft tillräckligt med tid, men nu har jag tid, och lust och ork, och ändå smyger sig känslorna på. Och jag har insett att det inte alls har med tid och ork och lust att göra. Det är skräck, ren och skär rädsla att faktiskt skriva något längre, som, om det blir färdigt, ju faktiskt kommer att läsas åtminstone av mina närmaste vänner. Så nu klamrar jag mig fast vid skrivtips-böcker och tidningar och försöker förtränga tanken på att jag om en månad förhoppningsvis ska ha ett utkast till en roman som sen ska både bearbetas och läsas.
Om man inte skriver själv kan jag förstå att det här låter jätteflummigt, ”Men det är väl bara att skriva på. Vad är problemet?” tänker ni säkert. Men ni som är skrivande människor förstår skräcken att skriva färdigt, skräcken att låta någon läsa och öppet kritisera en text man skrivit. Och att själv läsa igenom det man skrivit och inse att det inte håller måttet är nästan ännu värre.
Ett effektivt sätt att undvika den känslan är ju faktiskt att inte skriva något alls… men att ignorera kliet i fingrarna så fort man närmar sig något som kan producera ord kan driva en till vansinne. Så det finns egentligen bara en riktning och det är framåt, mot ett färdigt utkast. Jag måste lägga undan skrivhjälps-böckerna och ta tag i skrivandet.
Men det är svårare än man kan tro..

// Emmelie

En reaktion på ”Två dagar och panik

Kommentera

