Jag lär mig att spela gitarr utan en gitarr

Fem månader, så länge sen är det jag skrev senast. Fy på mig, verkligen. Jag borde förvisas till ett mörkt hörn, men jag skriver det här istället, bra va?
Egentligen började det med att jag ville undvika det där hemska nyårsinlägget, och julinlägget, och de deppiga regniga februariinläggen… men mest nyårsinlägget som alla skriver och som alltid verkar handla om om vad man ska och inte ska göra under året. Hemska tanke.
Sen kom resten av livet emellan och jag hade inte ens tid att skriva om att jag inte hade tid att skriva. Jag kanske borde göra en lista på alla sakerna jag har gjort sen nyår… So be it!

Jag har…

…skrivit en kollektivroman med mina klasskompisar på skrivarlinjen. Väldigt kul grej men också väldigt, väldigt stressig. Deadlines får en helt annan betydelse när det man skriver faktiskt ska tryckas i fysisk form. Den kommer förhoppningsvis finnas ute på Wattpad so E-bok också inom en snar framtid för alla att läsa. (Jag har skaffat ett Wattpad konto också men precis som med allt annat har jag inte börjat använda det ännu… Men jag gillar konceptet)

… Hängt med alla mina bästa tjejkompisar hemifrån. (ni vet vilka ni är) Vi går alla i olika skolor i olika städer, och även om vi bor i samma pyttelilla stad så ses vi inte så ofta, så det har varit jättemysigt att kunna ses några gånger allihopa.

… Spenderat två helger i Norrköping tillsammans med en av de ovan nämnda tjejkompisarna, varav en av gångerna var på Norrköping Pride.

… Hållit ”bokföredrag” i min gamla mellanstadieskola (På mitt lov, hur knäpp får man bli egentligen…) och pratat i nio (!) mellanstadieklasser om vikten av att läsa.

… Blivit besatt av ett visst onämnbart pojkband. Jag säger till alla att det kommer gå över… ju fler gånger jag säger det desto mindre tror jag på det.

… Lyssnat på en massa bra (och dålig, tyvärr) musik.

… Spelat in ett radioprogram med skrivarklassen.

… Upptäckt Youtube. Eller ja, kanske inte upptäckt egentligen, men jag har hittat charmen med detta bitvis galna forum. Det finns en hel del knasiga, djupa, fantastiska, hjälpsamma människor där och de kan få mig att le, det är det viktigaste.

… Upptäckt Tumblr, det perfekta verktyget för en kreativt skapande människa. Så länge man håller sig på den ljusa sidan vill säga… Ibland undrar man vad folk egentligen håller på med där ute i cyber space…

… Mjukstartat ett skrivprojekt, även det med de ovan nämna tjejkompisarna. Ni kommer säkert få höra mer om det framöver. Tills dess kan jag bara säga att med fem tjejer som skriver tillsammans kan det inte bli annat än galet.

… Faktiskt fortsatt genom planeringsstadiet på ett av mina redan befintliga bokprojekt, utan att ge upp, glömma bort och börja om på något nytt.

.. Och så var det det där med gitarrspelandet.
För när jag var i Norrköping vid första maj och Norrköping pride fick jag chansen att hjälpa till att skriva en låt (eller i alla fall en del av den) med min kompis kompis.
”Men Emmelie, du är ju poet”, sa hon. (Jag ser mig inte direkt som poet, men det fick gå för den gången.) ”Kan inte du hjälpa mig med den här texten?” Jag hjälpte henne att skriva och hon spelade gitarr och jag kände att det här, det här är riktigt, riktigt roligt. Jag ville göra samma sak själv, men jag insåg ganska snabbt att det är svårt att skriva musik om man inte kan spela ett instrument. Det tog några veckor innan jag bestämde mig för att jag skulle lära mig att spela gitarr. MEN jag har ingen gitarr, så nu sitter jag och letar lektioner på nätet och försöker lära mig så mycket som möjligt utan en gitarr. Det går ungefär som man kan förvänta sig, man lär sig inte så många ackord genom att spela luftgitarr.

Det var det för mig den här gången. Nästa inlägg blir förhoppningsvis inte om fem månader.
Bara någon gång i framtiden.

// Emmelie

 

Kommentera

