Att skriva en Kollektivroman

Som jag sa i mitt förra inlägg så har jag skrivit en kollektivroman tillsammans med mina klasskompisar på skrivarlinjen. Det var nog ett av de häftigaste projekten jag har varit med i eftersom vi var runt tio personer som tillsammans skulle enas om allt och trots alla olika åsikter till slut fick fram en slutprodukt i tryckt format. Hur coolt är inte det? Så nu står en liten kollektivroman i min bokhylla här hemma, och på första sidan står det: ”Hur är det med John? är en kollektivroman av Fryshusets skrivarelever, Estetik och media årskurs 1. Framarbetad under handledning Annika.”
Annika är vår skrivarlärare och helt krasst kan man väl säga att det inte skulle ha blivit något annat än pannkaka om hon inte varit där och hjälpt oss med planering och upplägg. Hade hon inte sagt åt oss vad vi skulle fokusera på och i vilken ordning hade allt bara blivit kaos.

Jag har precis påbörjat ett eget projekt tillsammans med mina kompisar hemifrån, vilket jag också nämnde i mitt tidigare inlägg. Det var inte min idé från början, en av tjejerna messade och bara ”Du jag hade den här idén” och min plothjärna som ständigt går och funderar på historier började genast väva ihop ett helt koncept kring hennes korta förklaring. Vi träffades för att prata om det och jag bestämde mig ganska snabbt för att använda samma uppbyggnad av projektet som vi använt i skolan när vi skrivit vår kollektivroman.

Och nu tänkte jag dela med mig av den uppbyggnaden, tips och inspiration här!! Självklart går alla stegen att applicera på texter och projekt som inte är en kollektivroman och därför kommer serien med skrivtips helt enkelt heta Mina Skrivtips. Jag kommer egentligen inte säga hur man ska skriva, utan mer hur man kan planera, hur man kan tänka, vilka möjligheter man kan ha att välja mellan och vilka misstag man kan försöka undvika. Så varsågoda, första delen av Mina Skrivtips ligger under sin egen flik i kategorier!!

Ha det bra!

// Emmelie

Kommentera

