Själ

Jag älskar att läsa andras ord. Jag älskar att falla, så djupt och så hopplöst och så väldigt, väldigt långsamt ner i de där orden som någon annan skapat. Det är en stor skillnad på att läsa andras ord och att skriva dem själv. Det är ett utbyte, ett ständigt rullande hjul. För när jag skriver tömmer jag mig själv i små välvalda portioner i orden, jag delar upp mig själv i bitar och kastar ur mig allt det där som snurrar i mig. Andra skrivare ser det, de ser mer än orden på pappret. Man hör, man känner på hur orden är formade om de innehåller delar av människor, delar av skrivare. Och när man läser dem, eller hör dem, då fylls man för ett ögonblick av den där lilla biten av en annan själ, man vet och känner och hoppas och önskar och lider och gläds med den där lilla biten av personen som noggrant präntat ner orden. Så ja, ord kan sakna själ, och ord kan ha en själ, men få ser eller hör skillnaden, ens när den syns så tydligt rakt framför näsan på dem.

 

// Emmelie

2 reaktioner på ”Själ

    • Tack så jättemycket, vad kul att du gillar det 🙂 Jag kan nog egentligen inte ge något bra svar på din fråga för egentligen gör jag absolut ingenting annat än att skriva ner det jag tänker. Men jag antar att det där med att läsa andras texter hjälper mycket, att få inspiration utifrån som skapar de där tankarna som jag sen skriver ner. Och sen faktumet att jag alltid har skrivit, övning ger färdighet säger man ju 😉
      // Emmelie

Kommentera

