Block

Jag har ett block i hjärnan.
Depression kallar de det, en depression som jag kan prata om men som jag inte kan göra något åt. Det är väl allt som kommer ikapp mig, allt som har hänt antar jag. Men jag vet inte. Det enda jag vet är att jag inte kan koncentrera mig, jag kan inte formulera mig som jag vill. De senaste veckorna, den senaste månaden egentligen, har jag kämpat mig igenom med känslor som är över allt och ingenstans på samma gång.
Och det har satt sig på skrivandet, den där depressionen har tagit min viktigaste terapi ifrån mig och jag är arg, så fruktansvärt, fruktansvärt arg för man gör inte så, man tar inte skrivandet ifrån mig.
Det är inte det att jag inte har någon inspiration, för det har jag. Tankarna samlas på hög i huvudet, fyller upp mig tills jag inte vet vart jag ska ta vägen. Men när jag sätter mig ner för att skriva ner dem, då får jag ner fyra rader innan jag får huvudvärk. Jag måste tvinga ur mig orden, ett efter ett, och det gör fysiskt ont. Och psykiskt.
Jag kan inte skriva.
Jag har inte kunnat skriva på ett tag.
Jag kan inte förklara för folk hur det känns.
Det känns som att vara amputerad.
Men jag vet inte hur det känns att vara amputerad.
Det känns som att sakna någon.
Precis så känns det, som att sakna något så mycket att det gör ont.
Vissa stunder kommer det tillbaka, som nu, när jag skriver det här, nu är det tillbaka. Jag hade en sådan stund i förra veckan. Jag trodde att jag skulle få behålla den. Nästa dag var den borta igen och jag blev så trött att jag knappt orkade ta mig upp ur sängen på morgonen för att gå till skolan. Det fanns liksom ingen anledning att gå upp om jag ändå inte kunde producera något.

Så nu vet ni varför jag inte har skrivit något på tre veckor. Jag har ett block i hjärnan.

// Emmelie

Kommentera

