Det var en gång den sista dagen…

DSC_0745.jpg… och den första dagen på ett nytt liv.

Så var det slut.

Tre år av skrivarlinje, fryshuset, gymnasiet, livet. Allt har passerat så fort, och nu är jag här, två dagar efter studenten och det börjar sakta lägga sig.

Vi klarade det. Till slut, efter slit och släp och smärta och tårar men också en hel del skratt och en väldig massa flum så tog vi oss hit, och det finns så mycket att säga men det behövs egentligen inte. Det blev bra till slut, och nu är vi fria ett tag, kan äntligen andas igen.

Och andas gör jag, djupa andetag, in och ut. Tillåter mig att känna igen, efter det här året, och jag tänker på det där som vår rektor sa till oss innan vi sprang ut. Att även om livet kanske inte alltid blir som man tänkt sig, även om livet inte blir det där perfekta man planerat, så kan man ändå vara glad för det man har, och det som blev.

Så jag är glad, glad över mitt val att gå på fryshuset, att välja min passion framför en mer akademisk linje, att jag klarat mig igenom så mycket oro och sorg och svårigheter hemma och att jag fortfarande kämpar. Och även om jag vissa dagar känner mig mindre än ett gruskorn och min ork mindre än så, så är jag ändå glad att jag känt det jag känt för att jag senare i livet ska kunna föra mina kunskaper och erfarenheter vidare till andra som även de varit i samma situation som jag.

Men just nu, precis just nu när jag skriver det här så är jag mest av allt glad över att jag faktiskt klarade det, och jag är så tacksam att jag haft så många runt mig som har stöttat, gett råd, brytt sig och kramat mig när jag behövt det som allra mest.

Så tack
Tack till alla er där ute
Och glad sommar, det förtjänar vi

// Emmelie

Kommentera

